Vijenac 767 - 769

Druga stranica, Glazba

Tosca Giacoma Puccinija na otvaranju 69. Splitskog ljeta

Tosca oduševila Splićane

Piše Jana Haluza

Posebno je teško bilo postaviti ovogodišnju novu opernu produkciju na početku 69. Splitskoga ljeta za premijeru u večeri otvaranja 14. srpnja na Peristilu. Gradonačelnik Ivica Puljak u nastojanju da ogoli gradske zidine od svih „nametnika“ dao je naputak da se scena smjesti što niže, kako bi izvorni carski trg i njegove arhitektonske datosti što više dolazili do izražaja. Zato je redatelj Goran Golovko sa scenografom Marinom Gozzeom u osmišljavanju iscenacije za operu Tosca Giacoma Puccinija bio ograničenih mogućnosti: prostor njihova djelovanja sveden je na minimum, uz tek crvenobaršunastu presvlaku kamenih stuba i primjenu pokrova za otvore na kapelicama i ulazu u Vestibul, kako bi nalikovali na povijesne rimske lokalitete u operi: crkve Sant’Andrea della Valle, palaču Farnese i Anđeosku tvrđavu.


Maestro Lipanović još je jednom dokazao prevlast kao dirigent opernog repertoara / Snimio Zvonimir Barišin / PIXSELL

Nije tu bilo mnogo intervencija u sam libreto, koji jasno naznačuje što se u nekom trenutku radi, zbog čega verističke opere općenito nisu pogodne za prenošenja u druge vremenske i prostorne okvire. Ipak, elementi kostimografije koju je detaljno kreirao Mladen Radovniković otkrivaju svojevrsnu bezvremenost radnje, kombinirajući uzorke i krojeve iz vremena odvijanja radnje (1800), pisanja opere (1900) i novijega doba. Pjevači na sceni režirani su na dva načina: tradicionalno filmski, kako već Puccinijeva partitura nalaže, što se ponajprije tiče ljubavnog trokuta protagonista, ili sneno, u tzv. slow motionu, u kojemu se kreću statisti ili epizodisti. Uloge žbira, stražara, vojnika i crkvenjaka svedene su na svojevrsne utvare ili prikazanja u glavama glavnih likova, što pruža dodatnu psihološku podlogu njihovim razmišljanjima i postupcima.

Kako bilo, izvedba Tosce oduševila je gledatelje otvaranja 69. Splitskog ljeta u auditoriju Peristila ili u prijenosu na Trećem programu Hrvatskoga radija i televizije. Što se tiče glazbe, maestro Ivo Lipanović još je jednom dokazao prevlast kao dirigent toga repertoara, svakako je najbolji u Hrvatskoj i najpozvaniji da radi ovakve produkcije. U prvom je redu već 36 godina aktivan na peristilskim opernim izvedbama, dobro poznaje zakonitosti akustike prostora, a onda i odlično poznaje Puccinijev stil. Izvrsno je pripremio operni orkestar s kojim se godinama bavi kao njegov šef dirigent te ga uskladio sa solističkim dionicama.

U njima je briljiralo dvoje nacionalnih prvaka, Rijeke i Zagreba: sopranistica Kristina Kolar u naslovnoj ulozi otkrila je svu puninu svojih glasovnih i glumačkih mogućnosti uz veliku pomoć iskustva sa čak pet dosadašnjih produkcija te opere, dok se bas Luciano Batinić s ulogom Scarpije lagano primaknuo višoj bas-baritonskoj lagi glasa u kojoj njegova tamna boja dobiva na izražajnosti i punini.

Premda još nema nacionalni status, svakako ga zaslužuje i vrhunski tenor Domagoj Dorotić, kojega smo u njegovoj matičnoj kući, HNK-u u Zagrebu, prošle godine gledali kao Eisensteina u opereti Šišmiš i u naslovnoj ulozi na praizvedbi Josipovićeva prvijenca Lennon, a ovdje je u petoj produkciji nastupio kao slikar Cavaradossi. Njegova kantilena, izražajnost i topla tenorska boja nikoga ne ostavljaju ravnodušnim, a gluma i maksimalan scenski angažman nadilaze očekivanja u operi.

I najmanje uloge imale su vrsne interprete, pa smo čuli moćne basovske glasove Mate Akrapa i Bože Župića kao Angelottija i Crkvenjaka, izvrsnoga tenora Roka Radovana kao Spolettu i dojmljive splitske baritone Felipea Čudinu i Joška Tranfića kao Sciarronea i Ključara Anđeoske tvrđave. U dva smo prizora čuli i najbolji zbor u Hrvatskoj, onaj Splitskoga HNK-a, prepun istinskih kantomana koje je u pripremi uskladio mladi maestro Veton Marevci, a pridružili su im se i učenici Glazbene škole Josipa Hatzea.

Festivalski je brod porinut, a za njegovim su kormilom novi intendant splitskoga HNK-a i 69. Splitskog ljeta Vicko Bilandžić, sa svojim suradnicima, Ivanom Srbljan (opera), Pedrom Carneirom (balet) i Ivanom Plazibatom (drama). U sljedećih mjesec dana, do 14. kolovoza, predviđeno je 46 događaja (opera, baleta, drama, koncerata, izložbi te književnih predstavljanja i razgovora) na četrnaest lokacija grada, a pojedini programi Splitskog ljeta gostovat će u Vrlici i Dubrovniku te na Šolti.

Vijenac 767 - 769

767 - 769 - 27. srpnja 2023. | Arhiva

Klikni za povratak